torsdag 23 februari 2017

Böcker jag vill läsa våren 2017

Även om det gråa och slaskiga vädret gör det svårt att tro så är det ändå vår. Eller det är i alla fall vår i förlagsbranschen för just nu släpps vårtitel på vårtitel. Jag har sammanställt vad jag är sugen på att läsa i vår. Vissa av böckerna har jag haft förmånen att redan ha fått läsa. Nedan finns skönlitterärt, biografier, dramatik, sakprosa och fakta. Det är en bra litteraturvår i år och det känns väldigt roligt och spännande.
Albert Bonniers förlag och Forum bokförlag
Memorys bok av Petina Gappah
Nelly Sachs kommer aldrig fram till havet av Sara Stridsberg (jag minns när omslagsbilden till den här boken togs. Det var förra vintern när jag jobbade på Kulturhuset Stadsteatern och Saras pjäs American Hotel, som är med i den här boken, skulle sättas upp)
Duktiga flickors revansch av Birgitta Ohlsson
Natur & Kultur
Klass av Elise Karlsson
Vegetarianen
av Han Kang *
Lavender Lit
Min bästa väns fru av Peo Bengtsson
Inte för nära av Colleen Oakley
Brombergs förlag
Blybröllop av Sara Paborn
Ingen rök utan mareld (poesiantologi i serien Blå blixt)
Printz Publishing och Massolit förlag
Den osannolika kärleken av Hannah Rothschild
Pojken som byggde egna världar av Keith Stuart

Norstedts
De kommer att drunkna i sina mödrars tårar av Johannes Anyuru
Finna sig av Agnes Lidbeck
Vända hem av Yaa Gyasi *
Saker jag hade velat veta när jag var 15 av red. Johanna Wester och Diana Olofsson

Vad är ni sugna på att läsa i vår? Är det någon guldklimp som jag har missat?

* Den här boken har jag redan hunnit läsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.