söndag 19 februari 2017

Johannas topp 5: vecka 7

Veckorna snurrar på i ett galet snabbt tempo just nu och jag kan inte bestämma mig för om det är något bra eller dåligt. Och om arbetsveckorna rusar förbi är det ingenting mot vad helgerna gör. Jag har traditionsenligt varit på bio men även städat upp min hörna för att måla naglarna/pyssla/sitta vid datorn och det blev så bra att jag inte kan slita mig därifrån. Det enda trista just nu är att det läsflyt jag hade i januari är förbytt mot total torka och jag har inte läst en enda bok i februari. Hoppas att detta ändras snart. Här kommer i alla fall min topplista för den här veckan, bättre sent än aldrig.


  1. Mina känslor gentemot Beyoncé varierar. Ena stunden tycker jag att hon är väldigt överreklamerad och andra stunder spelar jag nästan sönder hennes skivor. Just nu går låten Sandcastles på repeat.

  2. Jag har tidigare i dessa listor tagit med booktubers som jag gillar och villa sprida ordet om. Nu har turen kommit till Klara som även har bloggen Klaras bokprat. På YouTube berättar hon om böcker hon läst och gillat. Jag tycker att Klara förtjänar en massa fler prenumeranter och tittare så jag hoppas att ni klickar er in hos henne och tittar er igenom det arkiv som finns så här långt. För att introducera er så har jag valt det tipset som innehåller en av de bästa böcker jag läste förra året.

  3. En av de bästa böcker jag har läst så här långt i år är Vända hem (Homegoing) av Yaa Gyasi. För två veckor sedan fick jag till min stora lycka lyssna på henne live när hon samtalade med Tara Mozhisi. För er som inte var på plats kan jag inget annat än uppmana er att först läsa boken och sedan lyssna på detta samtal som inte är det med Tara men likväl ett bra samtal, från en litteraturfestival i Chicago.

  4. Feministen, riksdagsledamoten, debattören och allmänt coola Birgitta Ohlsson kommer nu vinter med sin bok om den duktiga flickan. Den heter Duktiga flickors revansch, igår var jag och lyssnade på henne på Akademibokhandeln och det var riktigt intressant. Kön ringlade sig tyvärr så långt och jag hade inte tid att stanna för att köpa boken och få den signerad. För några veckor sedn medverkade Birgitta i Morgonpasset för att prata om boken.


  5. Som jag berättade förra veckan så har jag och min syster en ny tradition och den är att gå på bio på fredagen eller lördagen. Den andra filmen som vi såg och som jag varmt kan rekommendera var Manchester by the sea. Den är nominerad till flera Oscars och jag håller tummarna för att den tar hem en mängd statyetter. Det är sorgligt, vackert och hjärtskärande och befriade oamerikansk spelat vilket jag var en glad överraskning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.