söndag 30 april 2017

Sommarens böcker 2017

Vi har knappt fått till våren (det där april vädret har häcklat oss ett bra tag nu) och redan så börjar det dra ihop sig för sommarböckerna. Traditionsenligt kommer här ett inlägg med de böcker jag ser fram emot att läsa kommande boksäsong. Jag har läst och kryssat för i Sommarens böcker som gavs ut av Svensk bokhandel.
Brombergs, Albert Bonniers Förlag och Piratförlaget
Nix av Nathan Hill har jag sett cirkulera både här och där hos anglosaxiska bokbloggare och i andra boksammanhang. Jag är riktigt sugen på att läsa den nu när den kommer på svenska.

Äntligen kommer Den underjordiska järnvägen av Colson Whitehead på svenska. Denna hyllade bok som både vunnit bokläsarna, kritikerna och jurygruppers gunst. Nu senast tilldelades den Pulitzerpriset. Jag har dessutom hört det ryktas om att han kommer till Sverige i höst. Det ser jag nästan lika mycket fram emot som att läsa själva boken.

När Moderna Museet i Stockholm visade en stor utställning om Hilma af Klint föll jag huvudstupa för hennes tavlor. I sommar ger Anna Laestadius Larsson ut romanen Hilma- en roman om gåtan Hilma af Klint, hennes konstnärskap, vägval och banbrytande historia. Även om det är fiktion bara måste jag läsa för att få bekanta mig mer med henne.
Natur & Kultur
Äntligen kommer det något nytt från Teju Cole. Denna gång är det en essäbok med en radda olika ämnen om allt från Virginia Wolf till Black Lives Matter. Boken heter Kända och underliga ting. Debutanter är alltid skoj och i sommar debuterar Isabelle Ståhl med boken Just nu är jag här. Den har jag redan fått som e-bok från förlaget och ämnat sätta tänderna i snarast. En stor favorit hos mig är Patrik Lundberg. Han är i sommar aktuell med handboken Facit- konsten att skriva krönikor. Detta är ett ämne han bemästrar mycket väl och jag ser fram emot att få lära mig ett och annat av denna mästare. Crossover av Kwame Alexander är översatt av Jason "Timbuktu" Diakité, ett skäl så gott som något att läsa boken. Det är en bok skriven på fri vers om brödraskap, basket, kärlek, sorg och förlust.
Pagina
Titta på dessa bedårande bilderböckerna! Det är en serie böcker som var och en handlar om en framstående kvinna ur historien. De har först getts ut på engelska och kommer nu på svenska, två nu och fler i höst. Jag kommer med säkerhet att vilja läsa dem själv samt köpa dem till barn i min omgivning.
Rabén & Sjögren 
Sommaromgången kan generellt vara skralare än vår och höst men hos Rabén hittar jag alltid flera titlar som jag är sugen på att läsa. Den här sommaren är inget undantag. Mårten Melin är tillbaka och den här gången med Inatt jag drömde. Både Katarina Wennstam och Christoffer Holst ger för första gången ut böcker för ungdomar, de skriver annars för vuxna. Katarinas bok heter Flickan på hotellet och Christoffers bok heter Vänta tills natten kommer. Charlotta Lannebo kommer med boken Jag vill vara jordens medelpunkt och tillsammans med de andra tre är detta en bok jag ser fram emot att spendera sommaren med.
Bonnier Carlsen
Ett läsminne från slukaråldern är när jag nästintill dygnet runt slukade böckerna om systrarna Steffi och Nelli av Annika Thor, En ö i havet, Näckrosdammen, Havets djup och Öppet hav. Nu kommer böckerna ut igen men med nya omslag. Jag ser fram emot att läsa om kvartetten och se vad jag tycker om den nu som vuxen.

Nicola Yoon kommer med sin andra bok Idag är allt och i sommar kommer filmatiseringen av debuten Ingenting och allting. Jag läste och älskade hennes första bok så det ska bli intressant att se hur den andra står sig i jämförelse. Maria Frensborg är aktuell med boken Mina smala axlars längtan. Ett hemligt sällskap, en hang up på Jens med röda Dr Martens, perfekt hår och en kille huvudpersonen Magda vet allt om.

Vad ser ni fram emot att läsa i sommar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.