söndag 3 september 2017

Johannas topp 5: vecka 35

Första helgen i september och jag är både förväntansfull nu när hösten är här och samtidigt helt urlakad av en förkylning som kommer likt ett brev på posten vid skolstart. Jag har ägnat mig åt att försöka bli frisk i helgen och höll nästan på att glömma det här inlägget, men bättre sent än aldrig. Så här ser veckans favoriter ut.



1. Ensam man med gitarr hör till mina favoriter gällande artister har det visat sig. Det finns många många ensamma män som sjunger och spelar gitarr bland artisterna i mina spellistor. En sådan man är James Bay och hans låt Scars går ofta varmt här hemma.

2. TV tittar jag ytterst ytterst sällan på. Jag är mer av en poddperson och en sak jag verkligen gillar är att hitta nya favoriter. På lördagar har jag en tradition som jag kallar för #poddlördag. Då äter jag en lyxig långfrukost, sen gör jag tråkiga hushållssysslor som att diska, städa och plocka undan samtidigt som jag lyssnar på en hel drös med poddavsnitt. En av mina favoriter gällande litteratur är Guardian Books Podcast. Det är den brittiska tidningens podcast med författarintervjuer och litteratursamtal.


3. Gomorron Sverige har gått i graven och därmed de regelbundna boktipsen. Som tur är försvinner inte Yukiko Dukes boktips som jag verkligen uppskattat och följt genom åren. Hon har nu startat en kanal på YouTube där hon tipsar (och läser högt!) om böcker. Kanalen uppdateras i en rasande fart så det finns redan massor med boktips att ta del av.

4. Min kompis Paula tipsade mig om två specialprogram från Stil i P1 som sändes i somras. De handlar om att vara singel i dagens samhälle och jag kan verkligen rekommendera er att lyssna på dem.



5. Förra veckan pratade jag om serien So You Think You Can Dance som en av mina favoriter. Då var det i relation till att jag ofta hittar ny musik därigenom. En annan stor anledning till att jag gillar den serien är att jag även för utlopp för min kärlek till dansen. Så den här veckan tänkte jag inleda en ny stående punkt på den här listan, nämligen ett nummer från någon av seriens 10 år. Premiär blir det för detta nummer som ger mig gåshud varje gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.