måndag 30 oktober 2017

Läs Annika Thor med Johanna: träff 4 om Öppet hav

Vi har nått slutet på vår bokcirkel och det känns vemodigt och skönt på samma gång. Jag är en dag sen med detta inlägg och det är för att jag var på litteraturfestival under hela helgen och hann inte med bokcirkeln också. Idag står sista boken Öppet hav i fokus och vi säger nu hejdå till systrarna Steffi och Nelli. Det är inte för sent att hoppa på bokcirkeln då den kommer att finnas kvar under hashtagen och här på bloggen. Du kan läsa mer om bokcirkeln här, och här kan du ta del av diskussionerna kring En ö i havet, Näckrosdammen och Havets djup. Vill du hellre följa bokcirkeln i videoformat kan du göra det på min YouTube-kanal.

Nu är sagan slut, kriget är slut och vi får nu veta vad som händer med systrarna. Nelli är mer tystlåten och inåtvänd. Hon är orolig vad som ska hända nu när hon slutat sjätte klass och därmed folkskolan. Ska hon skickas till barnhem eller ska hon få stanna kvar hos tant Alma och farbror Sigurd? Hon är i mellanlandet mellan barn och tonåring. Hon känner sig verkligen sedd och bekräftad när frun i familjen som hyr familjen Lindbergs hus under sommaren ber henne att sitta modell när frun målar. Det var så fint att få träffa Nelli mer och jag led verkligen med henne i hennes oro inför framtiden.

Storasyster Steffi å sin sida tar gymnasieexamen. Hon är 17 nästan 18 år och när boken börjar så kommer så äntligen freden. Även Steffi funderar mycket över framtiden. Hur kommer det gå för henne med drömmen om att läsa medicin på universitetet? Under sommaren arbetar hon som assistent på ett laboratorium. Och precis i början när freden är ett faktum träffar hon på Sven igen. Nu får vi den där kärlekshistorien som hon längtade efter i boken ett och två när hon var 12 år. Däremot är Sven inte allt igenom god person och jag blir riktigt arg på honom mot slutet.

Den stora frågan för systrarna är huruvida pappa Anton är vid liv och vad som händer i så fall? Om han inte lever var ska de då bo och vad ska det bli av dem? Och om han lever innebär det att de ska återvända till Wien då eller ska de bo någon annanstans? Jag minns att jag var så besviken på slutet när jag läste den här boken första gången. Den här gången är jag mer tillfredsställd med slutet men jag skulle hemskt gärna ha velat ha en vuxenbok där vi får möta systrarna som vuxna och se vad det blir av dem. Varför kan inte Annika Thor skriva en sådan bok? För jag är inte redo att helt skiljas från systrarna än.

När jag var på Stockholm Literature i helgen träffade jag på författaren Annika Thor i en kö. Jag tog mod till mig och gick fram till henne för att tacka för böckerna och den fantastiska läsupplevelse det har varit att läsa om böckerna. Hon var väldigt trevlig och hade till och med hört talas om denna bokcirkel och kände igen mig. Tänk om jag hade vetat som tolvåring när jag läste böckerna för första gången att jag skulle få möjlighet att tacka för författaren hade jag aldrig trott på det.

Vad tyckte du om Öppet hav?

Jag tänkte köra en ny omgång med bokcirkeln i slutet på januari/början på februari. Har du tips på vilken bok vi ska läsa då? Det kan vara en ungdomsbok eller vuxenbok men det får inte vara en deckare/SF/fantasy.

5 kommentarer:

  1. Detta är nog min favoritbok i serien, allt från Steffis och Nellis relation till alla andra karaktärer man fått möta. Jag älskade sättet som boken var både ett vemodigt avslut, men också en hoppfull början samtidigt! Åh vad jag önskar att man fick veta vad som hände sen och jag gillade symboliken i att serien slutade som den började.

    Vad roligt att du träffade författaren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men det har du rätt i att den gör, jag tänkte inte ens på att cirkeln slöt så med slutet. Tack för att du har varit med och delat med dig av dina tankar kring läsandet.

      Radera
  2. Jag vill också ha en bokserie med Nelli och Steffis liv i USA! För precis som du känner jag att jag vill fortsätta att "hänga med dem" och veta hur det går. Jag har ju inte läst dessa böcker som barn (hehe var ju typ vuxen, i alla fall 20 när de kom ut) så det är ju första gången jag läser dem och jag tror (vet!) att mitt vuxna jag gillar helt andra slut än mitt barnajag. Jag tyckte slutet var väldigt bra, trots att vi inte får vara med när Steffi och Nelli återförenas med sin pappa. Som barn hade jag nog trott att de efter detta kunde återgå till sin gamla relation, men som vuxen förstår jag ( i alla fall i teorin) hur svårt det måste vara med tanke på vad de nu har med sig i bagaget.
    Jag ska fortsätta att fundera på böckerna och förmodligen skriver jag ihop något längre om dem på min blogg också.
    Tack för att du ordnade detta. Annars hade jag nog aldrig läst dessa böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och herregud vilken svamlig kommentar av mig. Så går det när man vill säga allt på en gång tydligen.

      Radera
    2. Det var slutet jag minns att jag inte gillade som barn. Hur skulle Steffi och Nelli kunna återförenas med sin pappa när de hade hela sina liv i Sverige nu? Men när jag läste dem nu som vuxen kunde jag se att de faktiskt kunde åka till USA och starta om där för de var inte så rotade här ändå.

      Tack för att du hängde på och diskuterade böckerna och jag uppskattar dina långa och fylliga kommentarer så be inte om ursäkt för dem.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.