tisdag 3 oktober 2017

Ny Läsambassadör

Bilden har jag lånat från kulturradet.se Fotograf: Susanne Kronholm
Nu ska gnällandet fortsätta, igår var det om Årets bok, idag är det den nya Läsambassadören som jag ska gnälla över. Förra veckan presenterade Kulturrådet vem som efterträder Ann-Marie Körling som ny läsambassadör de närmaste två åren. Det blev barnprogramledaren Johan Anderblad och jag kände men suck. Varför blir det en skön snubbe så fort det är en man som blir ambassadör? Enligt min mening är Johanna Lindbäck den läsambassadör som gjorde störst avtryck under sin tid. Hon skrev i tidningar och liknande, var ute och pratade och gjorde en podd. De andra två, den innan och den efter henne var mer anonyma och nådde liksom inte ut. Jag tycker att bibliotekarien Paula Högström aka Prickiga Paula borde ha blivit den nya Läsambassadören. Hon är kunnig, sa jag att hon var kunnig?!, väl förankrad i läsfrämjande arbetet riktat både direkt till barnen men även inspirerande gentemot vuxna. Hon läser stora mängder böcker, är barn- och ungdomsbibliotekarie sedan flera år, driver en blogg och Instagramkonto som tar boktipsande på allvar, hon väljer ut böcker till Barn- och ungdomsbokskatalogen med mera, med mera. I henne har vi en person som med en större plattform vilket denna position skulle ge skulle kunna nå ut ännu bredare med läsfrämjandet. Dessutom kan hon likt Johanna Lindbäck konsten att variera sig när hon pratar om läsning och barn. De låter inte som en skiva som har hakat upp sig. Nåväl vi får se vad Johan Anderblad åstadkommer och jag ska ge honom en chans, men till nästa gång Kulturrådet ta inte en kändis utan ta en som lever och andas läsfrämjande. Här kan ni höra en intervju med honom från Kulturnytt i P4.


4 kommentarer:

  1. Jag håller med dig till viss del, att de borde välja någon som är insatt i läsfrämjande verksamhet och att Prickiga Paula /Paula Högström hade varit ett utmärkt val. Men samtidigt så tror jag att Johan Anderblad kommer att fungera bra, då han just är ett känt ansikte samt har hållit på med barnkultur länge och dessutom skriver böcker för barn. Det ska bli spännande att se! Har lyssnat på Ann-Marie Körling flera gånger i år, och det var positivt att hon var runt så mycket och pratade om vikten av att läsa. Hoppas få möjlighet att lyssna till JOhan också!

    Hälsningar,
    Sandra på Bokkoll.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om jag inte är supernöjd med valet ska det ändå bli intressant att följa hans arbete och se vad han kommer att åstadkomma som läsambassadör.

      Radera
  2. Jag håller inte riktigt med, Anne-Marie Körling har varit väldigt synlig i tidskrifter som vänder sig till lärare. Hennes fokus har varit skolan och hon har verkligen gett avtryck där. I sociala medier är det Twitter som varit där hon märkts mest, förutom att hennes blogg är riktigt bra. Nya ambassadören har andra kanaler och det ska bli intressant att se hur han kan utnyttja dem. Nästa gång är det däremot definitivt dags för en bibliotekarie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog just det att hon riktade in sig så på lärare vilket gjort att hon gått under min radar som inte själv är lärare. Ska bli intressant att följa Johans arbete och se hur han sätter avtryck i frågan.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.